11 mei 2021

‘Getekend: sporen van kindermishandeling’ van Gijs Wanders en Herman van Hoogdalem

In elke schoolklas in Nederland zit gemiddeld één kind dat misbruikt of mishandeld wordt. Dat gegeven is schrikbarend. Hoe kun je erachter komen of een kind in die situatie zit? Veel kinderen die het overkomt, houden de mond stijfdicht. Door goed te kijken is het antwoord van Gijs Wanders in het voorwoord van dit indrukwekkende boek.  En als je dan niets ziet, nog beter kijken, luisteren en vertrouwen winnen. De slachtoffers verdienen aandacht. 

Hameeda
Om als mishandeld kind een volwaardig leven op te bouwen is verschrikkelijk moeilijk. Hameeda Lakho weet daar alles van. Zij is de initiatiefneemster van dit boek. Wil hiermee het taboe doorbreken. Geboren in Pakistan werd ze op vierjarige leeftijd samen met haar moeder en twee zusjes door haar vader naar Nederland gehaald. Gelijk bij aankomst ging het al mis, ze waren in de ogen van vader te brutaal. Jarenlange mishandeling volgt, tot een familielid melding maakt en ze in een kindertehuis komt. 

Portretten
Ook Mary-Jane, Cynthia, Yassine, Fouad, Lana, Sabrina, Jurgen en Marjan vertellen hun verhaal. Schrijnende gebeurtenissen die hun levens voor altijd zullen kleuren. Toch hebben ze de moed gehad aan dit project mee te doen. Niet alleen te vertellen wat hen overkomen is. Ook geportretteerd worden. En dat alles in één sessie. Eerst een schets, daarna een portret. Geschilderd door Herman van Hoogdalem. 

Ziel
Mooi zijn de reacties van de geïnterviewden bij het zien van hun beeltenis. Zoals Marjan het verwoordt: ”deze tekening laat zien hoe ik nu in het leven sta. Ik sta sterk in mijn schoenen en durf van me af te bijten, wat vroeger nooit lukte”. En Hameeda: “door de ogen kun je mijn ziel zien. Je ziet iemand die heeft geleden, die van heel ver is gekomen. Tegelijkertijd zie je kracht. Als ik was blijven hangen in het verdriet, was ik nooit geworden wie ik ben vandaag”. 

Moed en kracht
Al met al is ‘Getekend’ een zeer indrukwekkend boek. Het getuigt van moed en kracht van de deelnemers. Een inspiratie voor allen die met hun lot begaan zijn of die hetzelfde lot moesten ondergaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten