Soms heeft een boek niet zo’n
aansprekende omslag. De tekst “indrukwekkende
roman over oorlog, veerkracht en hoop” en de aanbeveling “een verhaal dat doet denken aan ‘De
vliegeraar” op de voorkant waren de reden het boek toch op te pakken. Een goede keuze, bleek al snel. Het verhaal
dat hoofdpersoon Afsana vertelt houdt de aandacht van begin tot eind vast. Afsana is zes als de Sovjettroepen zich
terugtrekken uit Afghanistan. Samen met
haar ouders, drie oudere kinderen en een jonger broertje woont ze in een
prachtig huis in Kaboel. Het huis is van de vriend van haar vader Arsalan, hij wordt kort na de terugtrekking van de
Sovjets dood aangetroffen. Dat is het teken voor de ouders, liberaal en beiden
gestudeerd aan de universiteit, om te vluchten, het gezin vertrekt naar de grootouders van Afsana die in de bergen wonen.
Bergdorp
Daar is het erg wennen, de
bergbewoners hebben een totaal ander levensritme, vooral Afsana’s in Kaboel
geboren moeder moet vaak slikken. Maar Afsana is een kind en past zich snel
aan. Aanvankelijk voelt ze zich heel
vrij. De geruchten over de Taliban worden echter steeds sterker, als deze
strijders het bergdorp bezoeken en hun wrede gezicht laten zien, slaat het
gevoel van vrijheid al snel om in grote angst. Niemand durft zich nog uit te
spreken over kwesties, helemaal niet als grote broer Javad zich het hoofd op
hol laat brengen door de plaatselijke talibanleraar. Opnieuw moet er
gevlucht worden, Afsana, inmiddels vijftien, belandt uiteindelijk in de Trans
Siberië Express. Op zoek naar vrijheid begint ze het verhaal te schrijven zoals
het haar en haar familie is overkomen.
Wreed
Auteur Laura McVeigh is jarenlang voorzitter geweest van PEN
International, de wereldwijde organisatie ter verdediging van de vrijheid van
meningsuiting en bevordering van de literatuur, heeft gewerkt als hoofd van het
Global Girls Fund en is hartstochtelijk pleitbezorger voor onderwijs aan
meisjes. In deze hoedanigheden heeft ze
inspiratie opgedaan voor haar debuutroman ‘Het huis met de Judasboom’. Het boek
grijpt je aan, soms lijkt het een
koortsachtige droom die niet waar kan zijn. Afsana’s werkelijkheid, wreder dan je
voor mogelijk houdt, is het lot van veel vluchtelingen en blijft tot de dag van
vandaag actueel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten