100 schilderijen
Naar het activiteitenlokaal De Rozenzaal gaat ze ook. Niet dat dat voor haar bedoeld is, alleen ouderen vanaf tachtig jaar zijn welkom. Maar Lenni kletst zich naar binnen. Daar maakt ze kennis met Margot. Margot tekent en schildert heel goed, ze heeft duidelijk in de vingers. Margot is al oud, drieëntachtig en Lenni nog maar zeventien. Toch maakt dat niets uit. Ze vinden elkaar. Ook Margot gaat dood. Ze kan zich niet voorstellen dat Lenni hetzelfde lot wacht, “je bent zo vol leven”. Samen besluiten ze een project te maken. Omdat ze samen honderd zijn gaan ze evenzoveel schilderijen en tekeningen maken.
Doorsnee
Aan de hand van de schilderijen vertelt Margot haar levensverhaal. Dat is net als dat van Lenni, die geboren is in Zweden, door haar moeder in de steek gelaten en met een vader die echt niet weet wat hij met de situatie aan moet, niet doorsnee. Lenni luistert graag naar de verhalen van Margot. Maar het belangrijkst voor Lenni is dat ze samen met Margot in de Rozenzaal is. Bij haar zijn is het enige dat er echt toedoet. Al het andere is onbelangrijk geworden. Margot is haar therapie!
Levendig
Lenni en Margot zijn zo levensecht, je ziet ze voor je in de Rozenzaal. Lenni
het kleine frêle opdondertje met een veel te grote mond. Die iedereen op stang jaagt
maar toch ook veel harten verovert. Margot met haar bijzondere leven waarbij ze
niet zo vaak voor zichzelf heeft gekozen. De keuze aan een ander of aan het lot
overliet. Marianne Cronin weet ze zo levendig te schetsen, ze veroveren je hart
en laten het niet meer los. Zelden een boek gelezen waarin zoveel emotie zit die
zo onderkoeld gebracht wordt. Een overtuigend debuut dat je verlangend doet
uitzien naar een nieuwe roman van haar hand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten