Tom woont met zijn dochter
Hannah in Somerset. Zijn vrouw Elizabeth
is tien jaar geleden vertrokken om een carrière in de zakenwereld op te bouwen.
Tom en Hannah redden het prima. Hij is werkzaam als directeur van een klein
theater, Hannah zit inmiddels in de eindexamenklas van de middelbare
school. Hannah brengt veel van haar
vrije tijd door in het theater, het is
haar tweede thuis. Met de mensen van de toneelgroep heeft ze een sterke band,
vooral de oudste van het gezelschap, de 81 jarige Margaret is een vertrouwenspersoon.
Schrikbeeld
Toch zijn er zorgen: Hannah
is hartpatiënt, ze heeft een zeldzame hartziekte en haar conditie gaat
zienderogen achteruit. Nadenken over de
toekomst is voor haar een schrikbeeld, hoelang heeft ze nog te leven? Ze plant niet verder dan een paar dagen
vooruit. Dat heeft zijn weerslag op relaties met de mensen om haar heen. Hoe zal het met haar vader gaan als zij er
niet meer is? Ze heeft heel goed in de gaten dat zij, buiten het theater om, het middelpunt van zijn wereld is. Vriendinnen
en vriendjes, ze geeft om ze maar houdt ze ook op afstand.
Als dan ook het theater in
zwaar weer raakt, de gemeente wil het sluiten en op dezelfde plek appartementen
bouwen, lijkt de wereld van Tom en Hannah in te storten. Waar Tom min of meer
bij de pakken neer gaat zitten is het Hannah die met onvermoede krachten een
reddingsactie in gang zet. Zal ze slagen
en het theater openhouden? Of is dit het
definitieve einde van hun gelukkige leven in Somerset.
Puberbrein
Met veel humor en warmte
tekent Keith Stuart vader en dochter en de mensen om hen heen. Tom’s zorgen om Hannah’s gezondheid zijn goed
getroffen, Hannah’s puberbrein is levensecht.
Mooi uitgewerkte karakters, een goede verhaallijn en de gesprekken over
theater en literatuur maken ‘Het hele leven in één keer’ een hartverwarmend
boek. Eerder verscheen van Stuart de
roman ‘Blokkenjongen’ in het Nederlands.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten