19 september 2023

‘Heel de wereld wordt wakker’ samengesteld door Jaap Robben

‘Het beste van de moderne kinderpoëzie in 333 gedichten’ is de ondertitel van dit kloeke boek. Nu weet ik te weinig van poëzie om een deskundig oordeel te geven over de inhoud. Maar dat is ook niet nodig. De selectie van Jaap Robben garandeert kwaliteit. Het boek heeft inmiddels een Zilveren Griffel gekregen en is daarom ook genomineerd voor de Gouden Griffel die op 29 september wordt uitgereikt. En ik weet wel zoveel van jeugdliteratuur dat ik kan zeggen dat deze bundel zeker een kanshebber is. 

Waar begin je

333 gedichten, waar begin je te lezen? Wel, allereerst heb ik in het toegankelijke register mijn favoriete schrijvers opgezocht: Erik van Os en Bette Westera. Ze zijn goed vertegenwoordigd. Met Ted van Lieshout (ja, die schrijver van Boer Boris), Kees Spierings en Edward van den Vendel staan ze in de top tien van meest geciteerde dichters. 

Strakblauw

De bundel is opgedeeld in vier aandachtsgebieden. Allereerst ‘Je leerde lezen letter, woord, gedicht’. Zoals ‘Boom, roos, vis’ van Sjoerd Kuijper, over hoe je de eerste woordjes leert op school, een schrift koopt en een boek gaat schrijven. Met heel veel boom. Of ‘Mooie dag’ van Ted van Lieshout over het kind dat heel vroeg wakker wordt en de hemel strakblauw kleurt voor zijn moeder. 

Pareltjes

In de volgende drie delen worden de gedichten wat gecompliceerder, vragen meer leeservaring van het kind. Maar ook hier pareltjes. ‘Doorwerken’ van Erik van Os bijvoorbeeld; Het schoolplein kijkt mij smekend aan. Een voetbal roept mij door het raam. Ik knik ik kom. Ik laat de som. Maar nog voor ik op wil staan, grijpt de juf me bij mijn naam.* Als uitsmijter ‘Mevrouw Verweerd’ van Bette Westera. Twee gedichten over dezelfde vrouw, één waarin ze klaagt dat ze geen kleinkinderen heeft, in het tweede wordt ze geadopteerd. 

Wie zou dit boek moeten gaan lezen (of gebruiken). Iedereen die poëzie een warm hart toedraagt! Alle meesters en juffen die voor de klas staan. Elke dag een gedicht om mee te beginnen! Ouders en grootouders die veel voorlezen en wel eens buiten het gangbare pad willen kijken. Leen het boek van de Bibliotheek! Staat het u aan, koop het! Het is het geld meer dan waard!

*Doorwerken

Het schoolplein kijkt
mij smekend aan.

Een voetbal roept
mij door het raam.

Ik knik
ik kom.

Ik laat
de som.

Maar nog voor
ik op wil staan

grijpt de juf me
bij mijn naam.

Erik van Os


Geen opmerkingen:

Een reactie posten